PROCEDURA ROZPOZNAWANIA ŚRODOWISKA UCZNIA
- Komunikowanie się jest podstawową cechą systemu rozpoznawania środowiska uczniów.
- Wymiana informacji na temat poszczególnych uczniów zachodzi między współdziałającymi osobami zatrudnionymi w szkole: dyrektorem szkoły, wychowawcami, specjalistami szkolnymi, nauczycielami, wychowawcami świetlicy, pracownikiem biblioteki.
- Na wniosek specjalisty szkolnego informację uzupełniają osoby zatrudnione poza szkołą, tj.: pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej, Policji, Straży Miejskiej, Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, kuratorzy sądowi.
- Pod koniec każdego roku szkolnego odbywają się konsultacje pracowników przedszkoli – wychowawców dzieci sześcioletnich z przyszłymi wychowawcami klas pierwszych.
- W przypadku nagłego wystąpienia problemów ucznia (niespełnienie wymagań szkoły), zmiana zachowania (wagary, agresja, nieposłuszeństwo, używanie środków psychoaktywnych, itp.) specjalista szkolny:
1) przeprowadza rozmowę z rodzicami na terenie szkoły w celu ustalenia przyczyn zmiany zachowania ucznia i podjęcia środków zaradczych,
2) przeprowadza wywiad środowiskowy ustalając warunki socjalno-bytowe, relacje między dzieckiem a rodzicami i rodzeństwem, system kar i nagród, czas wolny dziecka, po wcześniejszym umówieniu terminu z rodzicem.
- W sytuacjach wyjątkowych pedagog szkolny może korzystać z asysty funkcjonariusza KPP, SM, MOPS, oraz kuratora sądowego.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor wnioskuje o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowisko-wo do Sądu Rejonowego – Wydział Rodzinny i Nieletnich.