1. Postanowienia ogólne.
  2. Niniejsze procedury zawierają zasady postępowania nauczycieli szkoły w sytuacji podejrzenia lub ujawnienia cyberprzemocy.
  3. Cyberprzemoc to wszelkie intencjonalne działania przy użyciu Internetu, komputera i urządzeń mobilnych (telefony komórkowe, tablety itp.), które dążą do wyrządzenia krzywdy lub wywołania dyskomfortu u osoby doświadczającej przemocy.
  4. Opis procedury reagowania szkoły na ujawnienie cyberprzemocy
  5. Ustalenie okoliczności zdarzenia
  • nauczyciel przekazuje informację wychowawcy klasy, który informuje o fakcie specjalistę szkolnego i dyrektora.
  • specjalista szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą dokonują analizy zdarzenia i planują dalsze postępowanie w celu ustalenia okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków.
  1. Zabezpieczenie dowodów
  • Wszelkie dowody cyberprzemocy wychowawca zabezpiecza i rejestruje. Następnie zapoznaje wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektora, specjalistę szkolnego, rodziców, w przypadku złamania prawa – policję.
  • Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e – mail, numer telefonu komórkowego, itp.) lub adres strony internetowej, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.
  1. Identyfikacja sprawcy
    • Szkoła podejmuje działania mające na celu identyfikację sprawcy cyberprzemocy.
    • W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją.
  1. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy
  • W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, specjalista przeprowadza rozmowę z uczniem, której celem jest wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, jego przyczyn, ustalenia sposobów rozwiązania sytuacji problemowej, omówienia konsekwencji.
  • Jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy.
  • Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
  • Wychowawca informuje rodziców sprawcy o przebiegu zdarzenia i zapoznaje z materiałem dowodowym, a także o decyzji w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka.
  • We współpracy z rodzicami wychowawca zobowiązuje ucznia do zaprzestania stosowania cyberprzemocy oraz ustala konsekwencje nieprzestrzegania przyjętych wymagań.
  1. Zastosowanie środków dyscyplinarnych wobec sprawcy cyberprzemocy
  • Wobec sprawcy cyberprzemocy szkoła stosuje kary zawarte w statucie szkoły.
  • Podejmując decyzję o rodzaju kary należy wziąć pod uwagę:
  1. rozmiar i rangę szkody;
  2. czas trwania prześladowania;
  3. świadomość popełnianego czynu;
  4. motywację sprawcy;
  5. rodzaj rozpowszechnianego materiału.
  6. Działania wobec ofiary cyberprzemocy
    • Ofiara cyberprzemocy otrzymuje w szkole pomoc psychologiczno- pedagogiczną udzielaną przez specjalistę szkolnego.
    • Po zakończeniu interwencji wychowawca wraz z osobą udzielającą pomocy monitorują sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.
  1. Sporządzenie dokumentacji z zajścia
  • Wychowawca oraz specjalista szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z przeprowadzonych rozmów. Dokument powinien zawierać datę i miejsce rozmowy, personalia osób biorących w niej udział i opis ustalonego przebiegu wydarzeń.
  • Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy, należy je włączyć do dokumentacji (wydruki, opis, itp.).
  1. Powiadomienie sądu rodzinnego
  • Jeśli rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania dyrektor szkoły pisemnie informuje o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny, szczególnie jeśli do szkoły napływają informacje o innych przejawach demoralizacji dziecka.
  • W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowa z rodzicami, konsekwencje regulaminowe wobec ucznia, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów, dyrektor powinien zwrócić się do sądu rodzinnego z zawiadomieniem o podjęcie odpowiednich środków wynikających z ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
  • W przypadku szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa, dyrektor szkoły zobowiązany jest zgłosić te fakty do sądu rodzinnego.