1. Szkoła może organizować dla uczniów i wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, w tym wycieczki i imprezy zagraniczne.
  2. Krajoznawstwo i turystyka organizowane są zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, procedurą oraz „Regulaminem organizacji wycieczek i imprez szkolnych Szkoły Podstawowej nr 6 w Kwidzynie”.
  3. W organizowaniu krajoznawstwa i turystyki szkoła może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka (np.: Uczniowskie Kluby Sportowe, Biura Turystyki

i Wypoczynku).

  1. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
  2. Wychowawcy klas, koordynator świetlicy lub nauczyciele przedmiotowi zgłaszają chęć organizacji wycieczki/imprezy klasowej, świetlicowej lub każdej innej dyrektorowi szkoły do końca września danego roku szkolnego i zapisują je w szkolnym planie krajoznawstwa i turystyki.
  3. Plan krajoznawstwa i turystyki na dany rok szkolny zatwierdza dyrektor szkoły.
  4. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
  • wycieczki przedmiotowe,
  • wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
  • imprezy krajoznawczo-turystyczne (np.: biwaki, konkursy, turnieje …),
  • imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne,
  • imprezy wyjazdowe (np.: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne …).
  1. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem merytorycznym i organizacyjnym. Wyznacza się cele, o których informowani są jej uczestnicy. Są to w szczególności:
    • Poznanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii.
    • Poznanie kultury i języka innych państw.
    • Poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
    • Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania.
    • Upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
    • Podnoszenie sprawności fizycznej.
    • Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.
    • Przeciwdziałanie patologii społecznej.
    • Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
  1. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
  2. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły, liczbę opiekunów oraz sposób sprawowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność uczniów, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
  3. Plan wycieczki/imprezy powinien zawierać następujące elementy:
  • klasę – ilość uczniów,
  • termin,
  • trasę – miejsce,
  • formę wycieczki/imprezy (wycieczka przedmiotowa, wycieczka krajoznawczo- turystyczna, impreza krajoznawczo-turystyczna, impreza turystyki kwalifikowanej i obóz wędrowny, impreza wyjazdowa
  • imienną propozycję opiekunów,
  • osobę/instytucję odpowiedzialną za współorganizację.
  1. W oparciu o plan wycieczki, na 14 dni przed wycieczką/imprezą kierownik wypełnia:
    • kartę wycieczki/imprezy,
    • listę uczestników wycieczki, która powinna zawierać:
  2. klasę,
  3. nazwisko i imię dziecka,
  4. datę i miejsce urodzenia,
  5. pesel,
  6. adres zamieszkania/zameldowania,
  7. numer telefonu do rodziców /opiekunów,
  8. spis opiekunów.

3) regulamin wycieczki podpisany przez uczniów.

  1. Przed wycieczką/imprezą kierownik wycieczki zobowiązany jest do powiadomienia ajenta szkolnego o ilości osób korzystających z obiadów a nieobecnych w danym dniu z powodu wycieczki; poinformowaniu rodziców uczniów o planowanej wycieczce oraz przypomnieniu wicedyrektorowi szkoły o terminie wycieczki i sporządzeniu dla niego listy uczniów pozostających w szkole.
  2. Zbieraniem pieniędzy na wycieczkę zajmuje się wychowawca klasy lub osoba przez niego upoważniona. Pieniądze przekazywane są na konto rady rodziców Wszystkie rachunki i faktury powinny być wystawione na radę rodziców.
  3. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczce, z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga pisemnej zgody ich rodziców (prawnych opiekunów).
  4. Opiekun wycieczki (wychowawca klasy) przygotowuje w dwóch egzemplarzach odpowiednią dokumentację, z których jeden zostaje w szkole a drugi zabiera ze sobą kierownik wycieczki. Po powrocie z wycieczki kopia pozostaje w dokumentacji wychowawcy klasy.
  5. Sekretariat szkoły prowadzi ewidencję kart wycieczek szkolnych.
  6. Na wypadek zmiany warunków pogodowych należy mieć przygotowany program zastępczy wycieczki/danego punktu programu.
  7. Zbiórka przed wyjazdem powinna być zaplanowana nie później niż 15 minut przed przewidywaną godzina rozpoczęcia podróży. Należy wtedy:
  • sprawdzić listę obecności,
  • przypomnieć program i regulamin wycieczki,
  • sprawdzić ubiór i ekwipunek uczestników,
  • właściwie rozmieścić uczestników wewnątrz pojazdu,
  • dopilnować, by wszystkie bagaże znajdowały się na półkach bądź w schowkach/ lukach bagażowych.
  1. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy bezwzględnie pouczyć wszystkich jej uczestników o sposobie zachowania się w czasie nieszczęśliwego wypadku.
  2. W przypadku organizacji wycieczki zagranicznej konieczna jest akceptacja organu prowadzącego szkołę oraz organu nadzoru pedagogicznego.
  3. Przy organizacji wycieczki zagranicznej istnieje konieczność ubezpieczenia uczestników wycieczki/imprezy od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Wykupienie ubezpieczenia nie jest obligatoryjne dla wycieczek/imprez organizowanych na terenie Polski.
  4. Kierownik lub opiekunowie wycieczki, biorący udział w wycieczce zagranicznej powinni znać język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w kraju docelowym.