PROCEDURA KONTAKTÓW Z RODZICAMI
- CELE PROCEDUR
1. Ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły.
2. Przekazywanie bieżącej informacji rodzicom (prawnym opiekunom) o postępach i problemach dziecka.
3. Udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka.
4. Inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły.
5. Tworzenie atmosfery sprzyjającej współpracy, wzajemnego zaufania.
6. Realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę. - ZAKRES PROCEDURY
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Władysława Gębika w Kwidzynie oraz rodziców (prawnych opiekunów) uczniów szkoły. Miejscem kontaktów rodziców (prawnych opiekunów) z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym i dyrektorem jest wyłącznie szkoła. Szkoła nie udziela informacji o dziecku telefonicznie lub mailowo.
III. ZAKRES WSPÓŁPRACY
1. Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor, wicedyrektor szkoły.
2. Informacje o dziecku przekazywane są wyłącznie rodzicom, prawnym opiekunom. W uzasadnionych wypadkach( np. wyjazd za granicę rodziców, prawnych opiekunów), na podstawie pisemnego upoważnienia przekazywane mogą być informacje tylko osobom upoważnionym. Rodzice, prawni opiekunowie muszą wcześniej powiadomić o takiej sytuacji wychowawcę oraz przekazać upoważnienie.
3. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na wrześniowym spotkaniu z rodzicami.
4. Spotkania odbywają się w formach:
- a) zebrań ogólnych z rodzicami,
- b) zebrań ogólnych z rodzicami i zaproszonymi specjalistami,
c) zebrań klasowych z rodzicami,
d) zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów,
e)indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem,
f)innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły.
Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (poprzez telefon do szkoły lub e-dziennik).
6. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów podczas przerw).
7. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są gabinety lekcyjne lub pokój nauczycielski-w czasie konsultacji. Miejscem kontaktów dyrektora szkoły i wicedyrektora są gabinety dyrektora i wicedyrektora.
8. Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku roku szkolnego.
9. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa.
10. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
11. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie lub poprzez e-dziennik.
12. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
a) zebrań z rodzicami,
b) pisemnych lub ustnych informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów,
c) kontakt poprzez e-dziennik,
d) indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły, po uprzednim uzgodnieniu terminu,
e) comiesięcznych konsultacjach.
13. Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie rodziców z:
a) statutem szkoły,
b) programem wychowawczo- profilaktycznym szkoły, w tym planem wychowawczym klasy,
c) Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, w tym kryteriami ocen z zachowania,
d) postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów,
e) informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i szkoły.
14. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
a) najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
b) największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
c) najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
d) z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
e) udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią.
15. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez:
a) wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,
b) pomoc w organizacji imprez klasowych,
c)udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, festyny rodzinne, przegląd twórczości uczniowskiej, itp.,
d) uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi, odznakami Przyjaciel Szkoły i Medal Gębika, wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny,
e) wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy,
f) pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły, klasy.
16. Sekretarz Klasowej Rady Rodziców w porozumieniu z wychowawcą klasy jest odpowiedzialny jest za sporządzenie protokołu z zebrania (sprawozdania) oraz przekazania najważniejszych informacji nieobecnym rodzicom i dyrekcji szkoły (np. przez e-dziennik). Rodzice obecni na zebraniu podpisują listę obecności.
18. Pedagog szkolny zobowiązany jest do:
a) przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektora szkoły),
b) wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c) wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów,
d) zapoznawania rodziców z ofertą szkół ponadpodstawowych
19. Dyrektor szkoły w szczególności:
a) współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu,
b) przygotowuje oraz przeprowadza zebrania ogólne dla rodziców wg przyjętego harmonogramu.
20. Wyklucza się następujące zachowania rodziców:
a) uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy, mailowo, smsem,
b) zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych szkoły. - c) przeszkadzanie w czasie lekcji,
d) zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu,
e) telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody.
Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach podyktowanych np. chorobą dziecka lub opinią/orzeczeniem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej tzw. szybkie powiadamiania rodzica telefonicznie lub smsem w celu zapobiegania sytuacji kryzysowej.
22. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
a) nauczyciela danego przedmiotu,
b) wychowawcy klasy,
c) dyrektora i wicedyrektora szkoły,
d) Rady Pedagogicznej,
e) organu nadzorującego szkołę,
f) organu prowadzącego szkołę. - DOKUMENTOWANIE WSPÓŁPRACY:
- Odnotowanie obecności rodziców w zeszycie zebrań klasowych.
- Protokołowanie zebrań (sporządzenie sprawozdania z wnioskami).
- Krótka notatka o temacie rozmowy w e-dzienniku.