Mobilność nauczycieli Cypr’2024
Cypr – miejscem naszej nauki języka angielskiego (kliknij, aby zobaczyć prezentację).
The Republic of Cyprus 2024 – projekt Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
Sprawozdanie z wyjazdu nauczycieli w ramach projektu FERS – kurs językowy na Cyprze
Szkoła językowa: Sunny School of English, Cypr
Liczba uczestników: 17 nauczycieli
Termin pobytu: 1-12 lipca 2024r.
W dniach 1–12 lipca 2024 roku nauczyciele naszej placówki uczestniczyli w intensywnym kursie języka angielskiego w English Sunny School of Cyprus w Limassol. Kurs miał charakter międzynarodowy i odbywał się w formule 25 godzin dydaktycznych tygodniowo. Został on zaplanowany z uwzględnieniem poziomu kompetencji językowych uczestników – podzielono ich na dwie grupy: początkującą oraz zaawansowaną.
Celem kursu było pogłębienie znajomości języka angielskiego w kontekście komunikacyjnym, gramatycznym oraz kulturowym, a także rozwój umiejętności dydaktycznych i interkulturowych nauczycieli.
Zakres tematyczny kursu obejmował m.in.:
- słownictwo i struktury językowe związane z tematyką podróży, sportu, aktywności fizycznej, muzyki,
- aspekty kultury brytyjskiej, amerykańskiej oraz cypryjskiej,
- historię Cypru oraz konteksty społeczno-kulturowe wyspy,
- opisy wyglądu zewnętrznego i cech charakteru (zarówno pozytywnych, negatywnych, jak i pasywnych),
- nazewnictwo zawodów oraz charakterystykę profesji,
- zagadnienia dotyczące problemów współczesnego świata (np. zmiany klimatyczne, nierówności społeczne, globalizacja),
- refleksję nad rolą i wpływem sztucznej inteligencji na codzienne życie oraz edukację.
Duży nacisk położono na doskonalenie struktur gramatycznych języka angielskiego. Uczestnicy pracowali nad zagadnieniami takimi jak:
- czasy gramatyczne:
Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect, Past Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, Future Perfect Continuous, - okresy warunkowe:
Zero Conditional, First Conditional, Second Conditional, Third Conditional, - dodatkowe struktury:
Passive Voice, Reported Speech, Imperatives.
Zajęcia prowadzone były metodą komunikacyjną (Communicative Language Teaching), z wykorzystaniem autentycznych materiałów oraz technik aktywizujących. Uczestnicy brali udział w zadaniach rozwijających wszystkie cztery sprawności językowe (listening, reading, writing, speaking), takich jak:
- dyskusje i debaty na tematy zaproponowane przez lektora,
- ćwiczenia w zakresie rozumienia ze słuchu i interpretacji tekstu,
- zadania pisemne ukierunkowane na opisywanie własnych doświadczeń, zainteresowań, planów oraz wydarzeń z życia.
W kursie uczestniczyli nauczyciele z różnych krajów europejskich, m.in. Austrii, Włoch, Szwajcarii oraz Francji, co stworzyło sprzyjające warunki do interakcji międzykulturowej, wymiany praktyk pedagogicznych oraz budowania sieci kontaktów zawodowych.
Efekty i korzyści z udziału w kursie:
- podniesienie ogólnej sprawności językowej w zakresie wszystkich komponentów języka,
- pogłębienie kompetencji gramatyczno-leksykalnych,
- wzrost biegłości w komunikacji w języku angielskim w środowisku międzynarodowym,
- poszerzenie wiedzy na temat kultur krajów anglojęzycznych oraz krajów uczestniczących w kursie,
- rozwój kompetencji miękkich, takich jak praca w grupie, komunikacja międzykulturowa, elastyczność i kreatywność w działaniu,
- pozyskanie nowych inspiracji metodycznych możliwych do wdrożenia w pracy z uczniami,
- poznanie i praktyczne zastosowanie nowoczesnych technologii edukacyjnych, takich jak aplikacje Bamboozle, Kahoot, Quizizz, które wspierają proces uczenia się poprzez interaktywność, rywalizację oraz zaangażowanie uczestników,
- uzyskanie oficjalnego certyfikatu potwierdzającego ukończenie kursu, stanowiącego formalne potwierdzenie nabytych kompetencji językowych i dydaktycznych.
Udział w kursie stanowił istotny element rozwoju zawodowego kadry nauczycielskiej, przyczyniając się do podnoszenia jakości kształcenia językowego w naszej szkole.
Wyjazd w ramach projektu FERS okazał się wartościowym doświadczeniem edukacyjnym i kulturowym. Uczestnicy nie tylko doskonalili język angielski, ale również poszerzyli swoje horyzonty zawodowe i osobiste. Zdobyte kompetencje językowe i międzykulturowe będą miały realny wpływ na jakość pracy nauczycieli oraz rozwój współpracy międzynarodowej szkoły.
Pobyt nauczycieli SP6 w Kwidzynie na Cyprze