Uczestnictwo w zebraniach, konsultacjach i Dniach Otwartych.
I. CELE PROCEDURY
- ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły,
- przekazywanie bieżącej informacji rodzicom o postępach i problemach dziecka,
- udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka,
- inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły,
- tworzenie partnerskiej atmosfery,
- realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę,
- ułatwianie monitorowania przyjętych zasad.
II. PRZEDMIOT PROCEDURY
Kontakt z rodzicami – uzyskanie informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych.
III. KOGO DOTYCZY PROCEDURA:
Procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców i prawnych opiekunów oraz dyrektora szkoły. Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna.
IV. OPIS PROCEDURY
- Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym i dyrektorem jest szkoła.
- Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami, najpóźniej do 15 września każdego roku szkolnego.
- Spotkania odbywają się w formach:
- zebrań ogólnych z rodzicami,
- zebrań klasowych z rodzicami,
- indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem, psychologiem lub dyrektorem
- innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły, w tym dni otwartej szkoły.
- Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (np. poprzez telefon do szkoły).
- W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym).
- Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrektora i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora, a pedagoga biblioteka szkolna. Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji rodzicom w pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane.
- Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku roku szkolnego.
O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę spotkania (można stosować pisemne zaproszenie z podpisem i podaniem informacji zwrotnej). Dyrektor szkoły może zmienić ustalone terminy zebrań w uzasadnionych przypadkach.
- Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa.
- W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
- Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie, w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
- Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
- zebrań z rodzicami,
- pisemnych informacji o postępach i zachowaniu uczniów,
- indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły,
- odwiedzin w domu wychowanka po uprzednim uzyskaniu zgody rodzica lub bez zgody np. przy braku kontaktu z rodzicami,
- podczas wywiadówek i dni otwartych szkoły.
- Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest wybór klasowej rady rodziców oraz zapoznanie rodziców ze:
- statutem szkoły,
- programem wychowawczo- profilaktycznym szkoły,
- planem wynikowym i planem wychowawczym klasy oraz planem współpracy z rodzicami,
- wewnątrzszkolnym systemem oceniania ,
- procedurami przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych,
- postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów,
- informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i szkoły.
- Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
- najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
- największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
- najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
- z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
- udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazać osoby, instytucje, które to uczynią.
- W trakcie zebrań klasowych zabrania się:
- dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
- publicznego czytania ocen,
- używania nazwisk przy przykładach negatywnych,
- podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców,
- nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego.
- Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez:
- wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,
- pomoc „trójki klasowej” w organizacji imprez klasowych,
- udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej, itp.,
- uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny,
- wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy,
- – pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły, klasy.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do uczestnictwa w zaproponowanej przez wychowawcę klasy formie spotkania z rodzicami.
- Nauczyciel odpowiedzialny jest za sporządzenie protokołu zebrania z rodzicami.
- Pedagog szkolny zobowiązany jest do:
- przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektora szkoły),
- wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów,
- zapoznawania rodziców z ofertą szkół ponadgimnazjalnych,
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu,
- udziela pomocy wychowawcom w kontaktach z rodzicami,
- przygotowuje oraz przeprowadza zebrania ogólne dla rodziców wg przyjętego harmonogramu.
- Wyklucza się następujące zachowania rodziców:
- uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy,
- przeszkadzanie w czasie lekcji,
- telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody,
- zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu.
- zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych szkoły.
- Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
- wychowawcy klasy,
- dyrektora,
- Rady Pedagogicznej,
- organu nadzorującego szkołę,
- organu prowadzącego szkołę.
V. WYKAZ MATERIAŁÓW I D DOKUMENTÓW WYKORZYSTANYCH W TRAKCIE PRACY, ORAZ POTWIERDZAJĄCYCH WYKONANIE PRACY
- Odnotowanie obecności rodziców w dzienniku lekcyjnym w części do tego przeznaczonej.
- Notatka o temacie rozmowy w dzienniku lekcyjnym, dzienniku pedagoga (należy podać datę oraz jakie przyjęto ustalenia).