O projekcie
Projekt Każdemu dziecku naprzeciw był inicjatywą skupioną na ustawicznym kształceniu nauczycieli, odpowiadającym na potrzeby uczniów oraz współczesnej szkoły.
Organizacja wysyłająca zrealizowała dwa rodzaje mobilności: kurs językowy na Cyprze dla 17 nauczycieli oraz job shadowing w Hiszpanii dla 5 pracowników pedagogicznych.
Nazwa projektu
„Każdemu dziecku naprzeciw – ustawiczne kształcenie nauczycieli odpowiadające na potrzeby uczniów oraz współczesnej szkoły”.
Wysokość dofinansowania
Maksymalna kwota dofinansowania wyniosła 244 526,59 PLN, z czego 82,52% pochodziło ze środków europejskich, a 17,48% ze środków budżetu krajowego.
Instytucja finansująca
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedziba˛ w Warszawie, pod adresem Al. Jerozolimskie 142A, kod pocztowy 02-305 ,Warszawa
Cele projektu
Dzięki podjętym działaniom osiągnięto następujące cele:
- Zwiększono liczbę pracowników pedagogicznych posługujących się językiem angielskim w sposób komunikatywny
- Wdrożono efektywne i innowacyjne metody, narzędzia i strategie wspierające integrację oraz wyrównywanie szans uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
- Stworzono uczniom zróżnicowanym etnicznie bezpieczne i przyjazne warunki do nauki
- Wdrożono działania edukacyjne rozwijające świadomość ekologiczną i zachowania proekologiczne
Uczestnicy
W projekcie wzięło udział 22 nauczycieli o zróżnicowanym profilu zawodowym:
- 17 nauczycieli uczestniczyło w kursie językowym na Cyprze (nauczyciele języka polskiego, historii, matematyki, muzyki, wychowania fizycznego, edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, nauczyciele współorganizujący proces kształcenia oraz wicedyrektorki szkoły)
- 5 nauczycieli wzięło udział w mobilności job shadowing w Hiszpanii (nauczyciel języka hiszpańskiego, nauczycielka matematyki, biologii, nauczyciel współorganizujący kształcenie oraz dyrektor szkoły)
Zrealizowane działania
Kurs językowy na Cyprze
Siedemnastu nauczycieli uczestniczyło w dwutygodniowym kursie językowym, podnosząc swoje kompetencje z języka angielskiego. Szkolenie to umożliwiło im późniejsze wykorzystywanie metody CLIL na lekcjach oraz nawiązanie współpracy z kilkoma szkołami europejskimi w ramach programów e-Twinning i Erasmus+.
Job shadowing w Hiszpanii
Pięcioro pracowników szkoły odbyło pięciodniowy pobyt w zaprzyjaźnionej placówce w Hiszpanii.
Główne cele tej mobilności obejmowały:
- Obserwację metod i strategii integracji oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Obserwację metod pracy z uczniami zróżnicowanymi etnicznie i ich włączania do hiszpańskiego systemu oświaty
- Obserwację działań podnoszących świadomość ekologiczną oraz systemowych rozwiązań proekologicznych.
Podczas pobytu uczestnicy obserwowali zajęcia 5-osobowej grupy uczniów z klas III-V ze SPE, pomagali w zakładaniu ogródka warzywnego oraz uczestniczyli w grzybobraniu. Mieli okazję zobaczyć, jak wygląda całodniowa wycieczka edukacyjna, podczas której uczniowie spotykali się z leśnikiem, otrzymywali karty pracy do samodzielnego uzupełnienia oraz uczyli się o ekosystemie leśnym. Zaobserwowano, że w hiszpańskiej szkole przez cały rok prowadzone są liczne zajęcia outdorowe, głównie o charakterze przyrodniczym.
Rezultaty i wpływ projektu
Realizacja projektu przyniosła wymierne korzyści dla szkoły i jej kadry:
- Podniesienie kompetencji językowych nauczycieli, co wpłynęło na wzrost jakości pracy szkoły
- Szersze wykorzystanie metody CLIL na lekcjach różnych przedmiotów
- Nawiązanie współpracy z kilkoma szkołami europejskimi w ramach programu e-Twinning oraz Erasmus+
- Rozpoczęcie projektu dotyczącego zamków krzyżackich
- Złożenie w zimowej edycji Erasmus+ projektu zakładającego mobilność uczniów
- Zdobycie wiedzy na temat alternatywnych metod organizacji pracy szkoły (np. brak personelu sprzątającego na bieżąco, korzystanie z usług firmy zewnętrznej po godzinach lekcyjnych)
- Poznanie różnych podejść do edukacji ekologicznej (np. brak segregacji śmieci w szkole hiszpańskiej, ale nacisk na minimalizację odpadów)
- Zapoznanie się z metodami integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów zróżnicowanych etnicznie
- Projekt Każdemu dziecku naprzeciw umożliwił kadrze pedagogicznej zdobycie cennych doświadczeń międzynarodowych, które zostały przeniesione na grunt lokalny, przyczyniając się do podniesienia jakości nauczania i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.