Projekt Każdemu dziecku naprzeciw był inicjatywą skupioną na ustawicznym kształceniu nauczycieli, odpowiadającym na potrzeby uczniów oraz współczesnej szkoły.
Organizacja wysyłająca zrealizowała dwa rodzaje mobilności: kurs językowy na Cyprze dla 17 nauczycieli oraz job shadowing w Hiszpanii dla 5 pracowników pedagogicznych.

Nazwa projektu

„Każdemu dziecku naprzeciw – ustawiczne kształcenie nauczycieli odpowiadające na potrzeby uczniów oraz współczesnej szkoły”.

Wysokość dofinansowania

Maksymalna kwota dofinansowania wyniosła 244 526,59 PLN, z czego 82,52% pochodziło ze środków europejskich, a 17,48% ze środków budżetu krajowego.

Instytucja finansująca

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedziba˛ w Warszawie, pod adresem Al. Jerozolimskie 142A, kod pocztowy 02-305 ,Warszawa

Cele projektu

Dzięki podjętym działaniom osiągnięto następujące cele:

  • Zwiększono liczbę pracowników pedagogicznych posługujących się językiem angielskim w sposób komunikatywny
  • Wdrożono efektywne i innowacyjne metody, narzędzia i strategie wspierające integrację oraz wyrównywanie szans uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
  • Stworzono uczniom zróżnicowanym etnicznie bezpieczne i przyjazne warunki do nauki
  • Wdrożono działania edukacyjne rozwijające świadomość ekologiczną i zachowania proekologiczne

Uczestnicy

W projekcie wzięło udział 22 nauczycieli o zróżnicowanym profilu zawodowym:

  • 17 nauczycieli uczestniczyło w kursie językowym na Cyprze (nauczyciele języka polskiego, historii, matematyki, muzyki, wychowania fizycznego, edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, nauczyciele współorganizujący proces kształcenia oraz wicedyrektorki szkoły)
  • 5 nauczycieli wzięło udział w mobilności job shadowing w Hiszpanii (nauczyciel języka hiszpańskiego, nauczycielka matematyki, biologii, nauczyciel współorganizujący kształcenie oraz dyrektor szkoły)

Zrealizowane działania

Kurs językowy na Cyprze
Siedemnastu nauczycieli uczestniczyło w dwutygodniowym kursie językowym, podnosząc swoje kompetencje z języka angielskiego. Szkolenie to umożliwiło im późniejsze wykorzystywanie metody CLIL na lekcjach oraz nawiązanie współpracy z kilkoma szkołami europejskimi w ramach programów e-Twinning i Erasmus+.

Job shadowing w Hiszpanii

Pięcioro pracowników szkoły odbyło pięciodniowy pobyt w zaprzyjaźnionej placówce w Hiszpanii.
Główne cele tej mobilności obejmowały:

  • Obserwację metod i strategii integracji oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Obserwację metod pracy z uczniami zróżnicowanymi etnicznie i ich włączania do hiszpańskiego systemu oświaty
  • Obserwację działań podnoszących świadomość ekologiczną oraz systemowych rozwiązań proekologicznych.

Podczas pobytu uczestnicy obserwowali zajęcia 5-osobowej grupy uczniów z klas III-V ze SPE, pomagali w zakładaniu ogródka warzywnego oraz uczestniczyli w grzybobraniu. Mieli okazję zobaczyć, jak wygląda całodniowa wycieczka edukacyjna, podczas której uczniowie spotykali się z leśnikiem, otrzymywali karty pracy do samodzielnego uzupełnienia oraz uczyli się o ekosystemie leśnym. Zaobserwowano, że w hiszpańskiej szkole przez cały rok prowadzone są liczne zajęcia outdorowe, głównie o charakterze przyrodniczym.

Rezultaty i wpływ projektu

Realizacja projektu przyniosła wymierne korzyści dla szkoły i jej kadry:

  • Podniesienie kompetencji językowych nauczycieli, co wpłynęło na wzrost jakości pracy szkoły
  • Szersze wykorzystanie metody CLIL na lekcjach różnych przedmiotów
  • Nawiązanie współpracy z kilkoma szkołami europejskimi w ramach programu e-Twinning oraz Erasmus+
  • Rozpoczęcie projektu dotyczącego zamków krzyżackich
  • Złożenie w zimowej edycji Erasmus+ projektu zakładającego mobilność uczniów
  • Zdobycie wiedzy na temat alternatywnych metod organizacji pracy szkoły (np. brak personelu sprzątającego na bieżąco, korzystanie z usług firmy zewnętrznej po godzinach lekcyjnych)
  • Poznanie różnych podejść do edukacji ekologicznej (np. brak segregacji śmieci w szkole hiszpańskiej, ale nacisk na minimalizację odpadów)
  • Zapoznanie się z metodami integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów zróżnicowanych etnicznie
  • Projekt Każdemu dziecku naprzeciw umożliwił kadrze pedagogicznej zdobycie cennych doświadczeń międzynarodowych, które zostały przeniesione na grunt lokalny, przyczyniając się do podniesienia jakości nauczania i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.