I. CELE PROCEDURY

  1. ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły,
  2. przekazywanie bieżącej informacji rodzicom o postępach i problemach dziecka,
  3. udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka,
  4. inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły,
  5. tworzenie partnerskiej atmosfery,
  6. realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę,
  7. ułatwianie monitorowania przyjętych zasad.

II. PRZEDMIOT PROCEDURY

Kontakt z rodzicami – uzyskanie informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych.

III. KOGO DOTYCZY PROCEDURA:

Procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców i prawnych opiekunów oraz dyrektora szkoły. Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna.

IV. OPIS PROCEDURY

  1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym i dyrektorem jest szkoła.
  2. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami, najpóźniej do 15 września każdego roku szkolnego.
  3. Spotkania odbywają się w formach:
  • zebrań ogólnych z rodzicami,
  • zebrań klasowych z rodzicami,
  • indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem, psychologiem lub dyrektorem
  • innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły, w tym dni otwartej szkoły.
  1. Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (np. poprzez telefon do szkoły).
  2. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym).
  3. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrektora i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora, a pedagoga biblioteka szkolna. Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji rodzicom w pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane.
  4. Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku roku szkolnego.

O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę spotkania (można stosować pisemne zaproszenie z podpisem i podaniem informacji zwrotnej). Dyrektor szkoły może zmienić ustalone terminy zebrań w uzasadnionych przypadkach.

  1. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa.
  2. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
  3. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie, w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
  4. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
  • zebrań z rodzicami,
  • pisemnych informacji o postępach i zachowaniu uczniów,
  • indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły,
  • odwiedzin w domu wychowanka po uprzednim uzyskaniu zgody rodzica lub bez zgody np. przy braku kontaktu z rodzicami,
  • podczas wywiadówek i dni otwartych szkoły.
  1. Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest wybór klasowej rady rodziców oraz zapoznanie rodziców ze:
  • statutem szkoły,
  • programem wychowawczo- profilaktycznym szkoły,
  • planem wynikowym i planem wychowawczym klasy oraz planem współpracy z rodzicami,
  • wewnątrzszkolnym systemem oceniania ,
  • procedurami przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych,
  • postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów,
  • informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i szkoły.
  1. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
  • najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
  • największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
  • najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
  • z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
  • udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazać osoby, instytucje, które to uczynią.
  1. W trakcie zebrań klasowych zabrania się:
  • dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
  • publicznego czytania ocen,
  • używania nazwisk przy przykładach negatywnych,
  • podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców,
  • nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego.
  1. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez:
  • wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,
  • pomoc „trójki klasowej” w organizacji imprez klasowych,
  • udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej, itp.,
  • uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny,
  • wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy,
  • – pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły, klasy.
  1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do uczestnictwa w zaproponowanej przez wychowawcę klasy formie spotkania z rodzicami.
  2. Nauczyciel odpowiedzialny jest za sporządzenie protokołu zebrania z rodzicami.
  3. Pedagog szkolny zobowiązany jest do:
  • przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektora szkoły),
  • wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów,
  • zapoznawania rodziców z ofertą szkół ponadgimnazjalnych,
  1. Dyrektor szkoły w szczególności:
  • współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu,
  • udziela pomocy wychowawcom w kontaktach z rodzicami,
  • przygotowuje oraz przeprowadza zebrania ogólne dla rodziców wg przyjętego harmonogramu.
  1. Wyklucza się następujące zachowania rodziców:
  • uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy,
  • przeszkadzanie w czasie lekcji,
  • telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody,
  • zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu.
  • zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych szkoły.
  1. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
  • wychowawcy klasy,
  • dyrektora,
  • Rady Pedagogicznej,
  • organu nadzorującego szkołę,
  • organu prowadzącego szkołę.

V. WYKAZ MATERIAŁÓW I D DOKUMENTÓW WYKORZYSTANYCH W TRAKCIE PRACY, ORAZ POTWIERDZAJĄCYCH WYKONANIE PRACY

  1. Odnotowanie obecności rodziców w dzienniku lekcyjnym w części do tego przeznaczonej.
  2. Notatka o temacie rozmowy w dzienniku lekcyjnym, dzienniku pedagoga (należy podać datę oraz jakie przyjęto ustalenia).