Organizowanie krajoznawstwa i turystyki
- Szkoła może organizować dla uczniów i wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, w tym wycieczki i imprezy zagraniczne.
- Krajoznawstwo i turystyka organizowane są zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, procedurą oraz „Regulaminem organizacji wycieczek i imprez szkolnych Szkoły Podstawowej nr 6 w Kwidzynie”.
- W organizowaniu krajoznawstwa i turystyki szkoła może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka (np.: Uczniowskie Kluby Sportowe, Biura Turystyki
i Wypoczynku).
- Krajoznawstwo i turystyka może być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
- Wychowawcy klas, koordynator świetlicy lub nauczyciele przedmiotowi zgłaszają chęć organizacji wycieczki/imprezy klasowej, świetlicowej lub każdej innej dyrektorowi szkoły do końca września danego roku szkolnego i zapisują je w szkolnym planie krajoznawstwa i turystyki.
- Plan krajoznawstwa i turystyki na dany rok szkolny zatwierdza dyrektor szkoły.
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
- imprezy krajoznawczo-turystyczne (np.: biwaki, konkursy, turnieje …),
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne,
- imprezy wyjazdowe (np.: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne …).
- Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem merytorycznym i organizacyjnym. Wyznacza się cele, o których informowani są jej uczestnicy. Są to w szczególności:
- Poznanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii.
- Poznanie kultury i języka innych państw.
- Poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
- Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania.
- Upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
- Podnoszenie sprawności fizycznej.
- Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.
- Przeciwdziałanie patologii społecznej.
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły, liczbę opiekunów oraz sposób sprawowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność uczniów, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Plan wycieczki/imprezy powinien zawierać następujące elementy:
- klasę – ilość uczniów,
- termin,
- trasę – miejsce,
- formę wycieczki/imprezy (wycieczka przedmiotowa, wycieczka krajoznawczo- turystyczna, impreza krajoznawczo-turystyczna, impreza turystyki kwalifikowanej i obóz wędrowny, impreza wyjazdowa
- imienną propozycję opiekunów,
- osobę/instytucję odpowiedzialną za współorganizację.
- W oparciu o plan wycieczki, na 14 dni przed wycieczką/imprezą kierownik wypełnia:
- kartę wycieczki/imprezy,
- listę uczestników wycieczki, która powinna zawierać:
- klasę,
- nazwisko i imię dziecka,
- datę i miejsce urodzenia,
- pesel,
- adres zamieszkania/zameldowania,
- numer telefonu do rodziców /opiekunów,
- spis opiekunów.
3) regulamin wycieczki podpisany przez uczniów.
- Przed wycieczką/imprezą kierownik wycieczki zobowiązany jest do powiadomienia ajenta szkolnego o ilości osób korzystających z obiadów a nieobecnych w danym dniu z powodu wycieczki; poinformowaniu rodziców uczniów o planowanej wycieczce oraz przypomnieniu wicedyrektorowi szkoły o terminie wycieczki i sporządzeniu dla niego listy uczniów pozostających w szkole.
- Zbieraniem pieniędzy na wycieczkę zajmuje się wychowawca klasy lub osoba przez niego upoważniona. Pieniądze przekazywane są na konto rady rodziców Wszystkie rachunki i faktury powinny być wystawione na radę rodziców.
- Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczce, z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga pisemnej zgody ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Opiekun wycieczki (wychowawca klasy) przygotowuje w dwóch egzemplarzach odpowiednią dokumentację, z których jeden zostaje w szkole a drugi zabiera ze sobą kierownik wycieczki. Po powrocie z wycieczki kopia pozostaje w dokumentacji wychowawcy klasy.
- Sekretariat szkoły prowadzi ewidencję kart wycieczek szkolnych.
- Na wypadek zmiany warunków pogodowych należy mieć przygotowany program zastępczy wycieczki/danego punktu programu.
- Zbiórka przed wyjazdem powinna być zaplanowana nie później niż 15 minut przed przewidywaną godzina rozpoczęcia podróży. Należy wtedy:
- sprawdzić listę obecności,
- przypomnieć program i regulamin wycieczki,
- sprawdzić ubiór i ekwipunek uczestników,
- właściwie rozmieścić uczestników wewnątrz pojazdu,
- dopilnować, by wszystkie bagaże znajdowały się na półkach bądź w schowkach/ lukach bagażowych.
- Przed wyruszeniem na wycieczkę należy bezwzględnie pouczyć wszystkich jej uczestników o sposobie zachowania się w czasie nieszczęśliwego wypadku.
- W przypadku organizacji wycieczki zagranicznej konieczna jest akceptacja organu prowadzącego szkołę oraz organu nadzoru pedagogicznego.
- Przy organizacji wycieczki zagranicznej istnieje konieczność ubezpieczenia uczestników wycieczki/imprezy od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Wykupienie ubezpieczenia nie jest obligatoryjne dla wycieczek/imprez organizowanych na terenie Polski.
- Kierownik lub opiekunowie wycieczki, biorący udział w wycieczce zagranicznej powinni znać język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w kraju docelowym.