W przypadku uzyskania informacji, że uczeń pali papierosy, używa alkoholu, narkotyków, lub innych substancji psychoaktywnych w celu wprowadzenia się w stan odurzenia nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy;
wychowawca informuje o fakcie specjalistę szkolnego i dyrektora szkoły;
wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności. Uczeń zostaje zobowiązany do zaniechania negatywnego postępowania natomiast rodzice do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
Wychowawca może zaproponować rodzicom w ramach interwencji profilaktycznej skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udziału dziecka w programie terapeutycznym;
Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły wówczas dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.
Działania pracowników szkoły w sytuacji podejrzenia, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych substancji psychoaktywnych:
powiadomienie wychowawcy klasy;
odizolowanie ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego;
zawiadomienie o fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/prawnych opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego stawienia się w szkole;
wezwanie przez pielęgniarkę szkolną lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej;
przekazanie dziecka rodzicom (prawnym opiekunom);
sporządzenie przez wychowawcę lub inną osobę wskazaną przez dyrektora notatki o przekazaniu dziecka pod wpływem alkoholu lub innego środka psychoaktywnego (notatkę podpisują rodzice/opiekunowie, nauczyciel przekazujący dziecko);
w sytuacji, gdy rodzice odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu dziecka w szkole lub przeniesienia do placówki służby zdrowia bądź przekazaniu do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia z dyrektorem szkoły;
dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny lub zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.
W przypadku, gdy nauczyciel lub pracownik szkoły znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk powinien ją zabezpieczyć do przyjazdu policji oraz powiadomić dyrektora szkoły.
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk podejmuje następujące działania:
w obecności innej osoby (specjalisty szkolnego, wychowawcy, dyrektora) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tą substancję, pokazał zawartość torby szkolnej, szafki oraz odzieży wierzchniej.
powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa;
gdy uczeń odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor wzywa policję.
W przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych i innych niebezpiecznych substancji należy powiadomić dyrektora szkoły, zapewnić bezpieczeństwo osobom przebywającym na terenie szkoły oraz uniemożliwić dostęp innym uczniom do tych przedmiotów.
Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatnościAkceptujęPolityka prywatności